Vlootlijst
Janihudi 1. Motorvlet waarmee Jan van Straten jr. de dienst startte. Janihudi 2. Idem. Janihudi 3. Motorschip gebouwd in 1915 te Muiden als de "Heen en Weer". Tussen 1931 en 1935 wordt dezse boot met Kromhout diesel van 40 PK, aangekocht door de veerdienst. De Janihudi 3 is in oorlogstijd door eigen personeel tot zinken gebracht in verband met een eventuele invordering door de Duitsers. Na de oorlog is er een Industrie motor van 60 PK ingezet. Deze boot is diversen malen van naam en eigenaar gewisseld en gedeeltelijk verbouwd. Nu nog in de vaart als Pannenkoekenboot. Janihudi 4. Stoomschip gebouwd in 1907 als IJssel 4 in opdracht van rederij de IJsel te Gouda met als direkteur van de Garde. Op 31 augustus 1935 bij de oprichting van de Veerdienst Janihudi is dit schip aangekocht. Op 8 maart 1944 is de Janihudi 4 getroffen door een beschieting van een Engels jacht vliegtuig met voor 5 opvarende een fatale afloop. In 1947 wordt het omgebouwd tot motorschip en tevens de patrijspoorten verkleind. In 1968 wordt dit schip (inmiddels Altena 2) verkocht naar Hasselt in Belgie als Lohengrin waar het dienst deed als night club. In 1985 weer doorverkocht naar Namen in Belgie als restaurantschip met de naam "President". Nogmaals doorverkocht en in juni 2008 stond het schip op de wal in Andenne Belgie klaar voor de sloop. Is in september 2009 gesloopt. Janihudi 5. Stoomschip Woudrichem 2 van rederij Vereenigd Altena door Toon Wierckx ingebracht bij de oprichting van de veerdienst. Waarschijnlijk eind 1938 al verkocht/afgevoerd. Janihudi 6. Stoomschip later motorschip gebouwd op de kon. Grofsmederij te Leiden in 1909. Onder de naam "Havenstoomboot no 10" in Amsterdam gaan varen. Wellicht tot 1927. Daarna op de lijn Brielle - Vlaardingen met de naam "den Briel 2" tot september 1932. Heeft daarna gevaren onder de naam "Toerist". In 1937 aangekocht bij Hendrik Baan Hogman te Gorinchem voor de dienst als Janihudi 6. Inmiddels is het schip omgebouwd tot motorboot. Eind 1942 verkocht aan Ruiten, koopman te Rotterdam onder de naam "Spes 2"Na nogmaals diversen keren van eigenaar te zijn gewisseld vaart het nu onder de naam "Salonboot Gaasterland" te Leeuwarden. Janihudi 7. Stoomschip in 1903 gebouwd in Alphen aan de Rijn onder de naam Pieter de Hoog en ingericht voor veetransport. Sinds 1942 in dienst als veerdienst Janihudi 7. De Janihudi 7 is na de oorlog terug gevonden in Friesland als munitie schip geheel grijs geschilderd. In maart 1957 gesloopt. Janihudi 8. Stoomschip gebouwd in 1904 op de Scheldewerf te Vlissingen als Thor X. In 1931 werd de stoommachine vervangen door een dieselmotor. Als Thor x heeft het schip vele jaren gevaren tussen s'Gravenhagen en Dordrecht. In de volksmond werd hij het "Torrechie"genoemd. Kwam voor de Janihudi 7 in de plaats. Aangekocht door de veerdienst als Janihudi 8 in Ridderkerk op 19 juni 1950. De motor, een Bolnes diesel van 75 PK. was er een met vele kuren, dat wil zeggen met veel opstart problemen etc. Verkocht op 7 december 1954 aan Steinmann te Rotterdam. Sinds 1993 in de vaart als rondvaartboot c.q restaurant bij rederij Thor te Rotterdam onder de naam "Animathor"met een Volvo diesel van 150 PK. Janihudi 9. Stoomschip gebouwd in 1908 als "Volharding"te groningen. Aangekocht door de veerdienst in 1953 als Janihudi 9 en in 1953/1954 omgebouwd tot motorschip. In 1971 verkocht ( als Altena 3) aan S. Stikker uit Woudrichem. In 1972 verkocht aan de heer van der List uit Colijnsplaat. Het schip komt daarna in Luik (Belgie) terecht en in 1984 aangekocht door de huidige eigenaar T. Wackerzapp. De naam van het schip is Kismet en ligt in Maastricht. Aanvulling: De Janihudi 3, 4, 7 en 9 hebben ook vanaf 1949 tot 1957 pleziertochten vanuit Maastricht gevaren. In 1957 is het aanlegsteiger in Maastricht door Huub van Straten verkocht aan rederij Stiphout die er nog steeds met diversensalonboten vaart. De scheeps en reparatie werf Baan Hofman te Gorinchem was de werf voor de Janihudi schepen. Helaas is het archief van deze werf verloren gegaan. |
|
De kleurstelling van dez boten was als volgt. |
|
|
|
|
.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
:
|